10 tips om het bereik van je podcast vandaag nog te verbeteren

Podcasts zijn een geweldig medium omdat het heel laagdrempelig is. Maar meestal maak je niet alleen een podcast, je wil andere mensen ermee bereiken. Ontdek hoe je het aantal luisteraars van je podcast kunt vergroten.

Deze 10 tips helpen je de specifieke, vaak over het hoofd geziene aspecten van je podcast te verbeteren.
Zorg voor een blijvend effect op het aantal luisteraars van je podcast.

Alle tips in één oogopslag

  1. Gebruik de podcastinformatie correct
  2. Kies de juiste categorie
  3. De perfecte coverafbeelding
  4. Een podcast heeft een plek nodig – de podcast-website
  5. Het onverslaanbare duo: web-speler en abonneerknop
  6. Gebruik uw privé-netwerk
  7. Kanaalovernames
  8. Het is prima om feedback en beoordelingen te vragen!
  9. Let op de geluidskwaliteit
  10. Publiceer uw podcast regelmatig

LET OP! Dit is geen lange-halen-snel-thuis-oplossing. Uiteindelijk kan alleen jij beoordelen wat bij je concept past en hoe je dit kan toepassen. Als je deze tips opvolgt, heb je veel betere kansen om je doel te bereiken.

De 10 tips

1 – De podcastinformatie correct gebruiken

Er zijn veel verschillende metagegevensvelden voor podcasts die door podcasters beter of slechter gebruikt kunnen worden. Hier is een korte samenvatting van de belangrijkste die invloed hebben op het bereik:

Podcasttitel: kort, helder, gemakkelijk te begrijpen

Podcastbeschrijving: Waarom zou ik naar de podcast luisteren (en niet naar de anderen in dezelfde categorie)?
Wat is er voor mij? Hoe vaak worden nieuwe afleveringen gepubliceerd?

Afleveringstitel: waar gaat deze aflevering over? In één zin.

Afleveringssamenvatting: Oké, nu zou ik graag een beetje meer willen weten over waarom ik hiernaar zou moeten luisteren.

Afleveringsbeschrijving: Ik heb het zover gehaald en ben erg geïnteresseerd in deze aflevering.
Kun je me in een paar zinnen uitleggen waarom het de moeite waard is om hier opnieuw naar te luisteren?

Afleveringsbijdragen: Shownotes hebben geen directe invloed op de beslissing of het de moeite waard is om naar te luisteren – maar het is een beloning voor bestaande luisteraars, omdat ze kunnen opzoeken welke websites / links in de aflevering zijn genoemd.

Trefwoorden: met trefwoorden kunnen de verschillende podcast platforms uw podcasts toewijzen aan de juiste categorie. Helaas worden ze niet gebruikt door Apple Podcasts of Spotify.

2 – Kies de juiste categorie

Op een podcast platform zoals Apple Podcasts kun je aan podcasts een of meer categorieën toewijzen. Het kiezen van de juiste categorie is relevant omdat er een aantal categorieën zijn die erg veel gebruikt worden.

Als je bijvoorbeeld een yogapodcast wilt starten kun je beter kiezen voor de minder gebruikte categorie ‘Gezondheid’ in plaats van ‘Sport en recreatie’.

Dit heeft een duidelijk voordeel met Apple Podcasts. Waar er traditioneel verschillende pagina’s per categorie zijn heb je gewoon een betere kans om te worden weergegeven als je een minder vaak gebruikte categorie aan je podcast toewijst.

3 – De perfecte coverafbeelding

Uiteraard wil elke podcast altijd een coverafbeelding hebben die zo mooi mogelijk is. Schoonheid is relatief natuurlijk, maar wat objectief tot een podcast-cover behoort, is de tekst. De titel van de podcast moet altijd deel uitmaken van de coverafbeelding. Als de podcast wordt geproduceerd door een bekende persoonlijkheid of merk, is het de moeite waard om dit te vermelden.

Een kleine tip die heel goed werkt: 2-3 zoekwoorden die de “toon” van de podcast beschrijven. bijvoorbeeld “Eerlijk, open, grappig” als het gaat om levensstijl. Of “serieus, begrijpelijk” voor financiële podcasts.

Vaak is de vraag: moet je de term “podcast” op de coverafbeelding staan als het al duidelijk is dat het een podcast is? Dat hangt er vooral vanaf waar je potentiële doelgroep de podcast vooral vindt – met Apple Podcasts of de meeste podcast-apps is het duidelijk. Maar als je de podcast op je website presenteert met een web-speler of op Instagram, Twitter en Facebook, dan is het misschien de moeite waard om de term “podcast” te gebruiken.

4 – Een podcast heeft een plek nodig | de podcast-website

Podcasts worden voornamelijk gespeeld op platforms en in apps, toch? Waarom dan een website?

Een podcast heeft een plek nodig. Of u nu uw bestaande website gebruikt of een kant-en-klare oplossing gebruikt. Het is belangrijk dat uw podcast een eigen bestemmingspagina heeft met een overzicht van de afleveringen en, indien mogelijk, een enkele pagina per aflevering. Google Podcasts gebruikt deze website (mits goed geconfigureerd) om je podcast te indexeren en zo beschikbaar te stellen op dit platform. Daarnaast kun je via sociale media verkeer naar specifieke afleveringen leiden.

Op je podcast-website moet je altijd een prominente web-speler aanwezig zijn en een mogelijkheid om je zo snel mogelijk op de podcast te abonneren (zie punt 5).

Dit werkt het beste met een goede uitleg als je publiek niet erg technisch is ingesteld!

5 – Een onverslaanbare duo: Web-speler en abonneerknop

De grote fout die door veel podcasters wordt gemaakt: geen fatsoenlijke web-speler bieden met een abonneerknop.

De web-speler (sommige kennen het ook als een “plug-in” of “audiowidget”) stelt je bezoekers in staat een podcast rechtstreeks op de website af te spelen. Er is geen app nodig en de bezoekers zijn slechts één klik verwijderd van je content.

Nu heeft iemand naar je aflevering geluisterd, vindt de inhoud geweldig en wil er meer van. De oplossing: de abonneerknop! Met de knop Abonneren kunnen bezoekers van je website zich abonneren op je podcast met de podcast-app van hun keuze. En als u de term ‘subscribe’ niet kent in de podcast-context: abonneren op een podcast betekent dat alle nieuwe afleveringen automatisch op uw smartphone worden ontvangen – met behulp van een podcast-app zoals Apple Podcasts. Dit betekent dat je luisteraar niet telkens naar je website hoeft te gaan om nieuwe afleveringen te luisteren. De content komt steeds direct bij je luisteraar. En als maker heb je het voordeel dat je een loyale doelgroep opbouwt, omdat luisteraars eerder naar jouw podcast luisteren dan naar een podcast waarop ze niet zijn geabonneerd!

Veel podcasters onderschatten het belang van deze combinatie, dus ik raad je zeker aan om het te gebruiken!

6 – Gebruik uw privé-netwerk

Oh ja, irriteer vrienden, familieleden en collega’s – wat een geweldige tip! Kijk: ik weet dat dit vervelend kan lijken en je kunt voelen alsof je je buiten je eigen comfortzone begeeft – maar het werkt!

Zelfs als mensen zich niet rechtstreeks op je podcast abonneren, maar op de hoogte zijn van het bestaan ​​ervan, is er altijd een kans dat ze je aanbevelen aan andere mensen – zelfs als ze er zelf niet naar luisteren!

En het allerbelangrijkste: je moet zelf in je podcast geloven zodat anderen hetzelfde doen!

7 – Kanaalovernames

Een zeldzaamheid op het gebied van podcasting, waar de interviewvariant populairder is geworden om het bereik te vergroten. Overnames zijn echter een kans om iets nieuws en anders aan uw luisteraars aan te bieden.

Wat is een kanaalovername eigenlijk? Een overname is wanneer een podcaster uw podcast overneemt en een aflevering opneemt. Op professioneel niveau kun je ook influencers inhuren, maar dit gaat natuurlijk gepaard met relatief hoge kosten.

In eerste instantie adviseer ik altijd om naar andere podcasters in uw omgeving te zoeken en een overname-uitwisseling aan te bieden. Na verloop van tijd kun je je horizon verbreden en podcasters binnenhalen die een heel ander publiek aanspreken om volledig nieuwe luisteraars te bereiken.

8 – Het is prima om feedback en beoordelingen te vragen!

Een klassieker, maar veel mensen doen het niet consequent: het is prima om reviews en feedback in je podcast te vragen! Het belangrijkste is dat het natuurlijk aanvoelt én dat je je luisteraars daarvoor bedankt. Wat ook werkt: lees de feedback op de laatste aflevering hardop voor en bedank de mensen met namen! Je verzamelt meer beoordelingen en verbetert je aanwezigheid op platforms zoals Apple Podcasts.

9 – Let op de geluidskwaliteit

Huh? Audiokwaliteit, wat moet ik verbeteren?

Vaak wordt gezegdt: “Alleen de inhoud is belangrijk”. Dat is helemaal niet waar! Het is geen goede inhoud óf goede audio – een goede podcast heeft beide nodig! Een fiets kan niet worden gebruikt zonder een stuur of trappers – je vraagt ​​je niet af welk deel belangrijker is. Uit recent onderzoek van ASC en Australian National University blijkt dat we een boodschap waarvan de audio slecht is eerder als ongeloofwaardig aangemerkt wordt.

Hoe kun je de geluidskwaliteit van uw opnames vandaag nog verbeteren? Natuurlijk kan een betere microfoon helpen. Maar net zo belangrijk als de microfoon is de ruimte waarin je opneemt. Het zou niet teveel weerkaatsing (galm) moeten hebben en daarom ook zo min mogelijk vlakke oppervlakken zoals ramen en kale muren. Gordijnen, tapijt en boekenplanken zijn geweldig voor een betere akoestiek. Even zo belangrijk is je microfoontechniek. Meer hierover vind je in de 6 tips voor microfoongebruik.

De AudioFabrique heeft een speciale mobiele set samengesteld die in veruit de meeste situaties op eigen locatie gebruikt kan worden om de beste kwaliteit opnames te bereiken op akoestisch uitdagender plaatsen.

10 – Publiceer je podcast regelmatig

Een podcast werk het beste bij regelmatige publicatie. Natuurlijk is de kracht van podcasting dat iedereen zelf beslist wanneer ze jouw content willen beluisteren. Tot zo ver helemaal waar. Maar de écht succesvolle podcasts hebben één ding gemeen: ze publiceren regelmatig nieuwe afleveringen, vaak op dezelfde dag en dezelfde tijd! Content die regelmatig verschijnt wint altijd.

Wat kun je vandaag nog in deze zin doen? Maak een ​​redactioneel plan. Waarom plan je niet van tevoren wat je wilt vertellen over vier tot zes afleveringen? Vul de gaten in. Sorteer de volgorde zodat dezelfde onderwerpen niet vaak achter elkaar herhaald worden. Maak herinneringen voor jezelf. Je kunt ook een paar afleveringen van tevoren opnemen en de releases plannen.

Op deze manier kun je er zeker van zijn dat je genoeg content hebt voor het geval er iets opdoet of je een enigszins ongemotiveerde fase hebt. Blijf eraan werken! De populairste podcasts zijn vaak die podcasts die al heel lang bestaan ​​en regelmatig nieuwe content publiceren.

Bent u geïnteresseerd in het opnemen van een podcast? De AudioFabrique kan voor u het hele trajct van opname tot distributie van uw podcast verzorgen. Neem direct contact op!
© Annemieke van der TogtDe AudioFabrique | Neumann TLM 103

De AudioFabrique maakt gebruik van cookies om deze website te analyseren, personaliseren en te verbeteren voor marketingdoeleinden.

 

Meer informatie of je instellingen aanpassen? Ga dan naar onze privacy policy.