8 manieren om uw podcast te promoten op social media

Het aantal luisteraars van podcasts is enorm gegroeid. Als gevolg daarvan investeren veel bedrijven in het opzetten en onderhouden van een podcast.

Gerelateerd: Een podcast als marketingtool inzetten

Een podcast-kanaal is een geweldige manier om uw netwerk op te bouwen. Het helpt de zichtbaarheid, geloofwaardigheid en respect voor uw merk of bedrijf te vergroten in de branche waarin u zich bevindt.

Hier volgen 8 tips voor het promoten van je podcastkanaal en afleveringen op social media.

1. Promotie van sociale media

Zoals u weet, vormen sociale media een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven; via het internet blijven we op de hoogte van nieuws, producten, entertainment en evenementen. Kortom, we zijn 24/7 met elkaar verbonden. Het promoten van je nieuwe podcast op sociale media is niet zo moeilijk, je moet gewoon weten waar je moet beginnen, een planning maken en je daaraan houden.

2. Deel updates van afleveringen

Het is belangrijk dat elke keer dat u een nieuwe aflevering maakt en deze uploadt, u een update deelt via uw sociale media kanalen. Met deze update kun je luisteraars laten weten dat er een nieuwe aflevering op je kanaal is. Voeg altijd de link naar de aflevering toe aan je update, zo is het gemakkelijk voor je luisteraar om direct naar je aflevering te gaan en te beginnen met luisteren.

3. Zet de aflevering vast op je socials

Als je je aflevering op je Facebook of Twitter plaatst en vastzet bovenaan de pagina, genereer je meer zichtbaarheid voor de meest recente aflevering van je podcastkanaal. Het vastgezette bericht wordt boven aan uw pagina weergegeven en wordt niet verplaatst, ook al deelt u regelmatig updates. Dit zorgt ervoor dat uw uw meest recente aflevering van uw podcastkanaal het eerste is dat een bezoeker te zien krijgt wanneer ze uw sociale kanalen openen.

4. Maak unieke afbeeldingen

De meeste van onze feeds voor sociale media zijn gevuld met afbeeldingen, video’s of GIF’s. Als u een unieke afbeelding maakt met de link naar uw nieuwste aflevering, zorgt u ervoor dat uw update zichtbaar en resulteert in een grote interactie met het bericht. Maak een in het oog springende afbeelding dat de aandacht op uw pagina vestigt en die meer helpt om meer luisteraars te genereren. De afbeelding kan variëren, het kan een foto zijn van een gastspreker, een afbeelding passend bij het thema van de podcast, of een belangrijk citaat uit de podcast.

5. Tease je publiek

Deel 24 uur van te voren alvast een teaser van de komende aflevering. Deel leuke feiten of interessante details over het gesprek of inhoud van je podcast in een korte audio of videoclip ter promotie. Door dit soort teasers te delen kijken luisteraars nog meer uit naar de nieuwe podcast.

6. Delen, delen en nog eens delen

Het delen van afleveringsupdates op uw socialmedia kanalen is van cruciaal belang. Vergeet niet dat iedereen is verbonden via een socialmedia kanaal. Er stroomt zoveel inhoud door de sociale feed van iedereen dat de kans bestaat dat je update raakt ondergesneeuwd door alle ander updates. Als u meerdere keren per dag of een paar keer per week deelt, vergroot u de kans dat uw bericht door uw volgers wordt bekeken.

7. Gebruik ‘stories’ in uw voordeel

Sinds de lancering van de ‘stories’ functie van Snapchat kregen we een nieuwe kijkje achter de schermen bij beroemdheden of tv-shows. Instagram heeft nu zo’n zelfde functie en verbetert de manier waarop onze favoriete merken de functie gebruiken. Kortom, dit is de beste tool die je kunt gebruiken om je volgers real-time updates te geven, maar ook een kijkje achter de schermen om te kijken wat er gaat gebeuren bij het maken van een nieuwe podcast-aflevering.

8. Een podcast lanceren

Wanneer je een podcast start, is het verstandig om twee of drie extra afleveringen op te nemen. Je wil je luisteraars namelijk een voorproefje geven van waar je toekomstige afleveringen over gaan en welke onderwerpen je gaat behandelen. Als je na je eerste lancering een aantal afleveringen beschikbaar hebt, kunnen luisteraars direct meer van je beluisteren. Door meerdere afleveringen voor de lanceringsdatum op te nemen, helpt dit ook om te meten of je eerste aflevering een succes was. Wanneer mensen naar de andere afleveringen blijven luisteren, krijg je een beter idee van hoe groot je publiek is.

Bent u geïnteresseerd in het opnemen van een podcast? De AudioFabrique kan voor u het hele trajct van opname tot distributie van uw podcast verzorgen. Neem direct contact op!
De StemFabrique | Avalon 737 SP5.1 surround studio

De AudioFabrique maakt gebruik van cookies om deze website te analyseren, personaliseren en te verbeteren voor marketingdoeleinden.

 

Meer informatie of je instellingen aanpassen? Ga dan naar onze privacy policy.