Een podcast als marketingtool inzetten

Forenzen hebben hun favoriete playlist ingeruild voor podcasts en de consument luistert steeds vaker naar ‘online talkshows’.

Gerelateerd: 7 redenen om een ​​podcast toe te voegen aan uw content-marketingstrategie

Het aantal mensen dat al luistert naar podcasts in combinatie met de verwachte toekomstige groei, maakt dat podcasts een zeer interessante marketingtool zijn.

Waarom is een podcast zo populair?

De laatste jaren winnen podcasts snel aan populariteit. Een van de grootste redenen is de verschuiving naar mobiel; de consument ruilt steeds vaker desktops in voor het gebruik van mobiele apparaten.

Zelfs de zoekmachines hebben hun algoritmen inmiddels veranderd om mobiele content prioriteit te geven, waardoor het belangrijker dan ooit is voor bedrijven om zich te concentreren op het optimaliseren voor mobiele platforms. Door de enorme steiging in het gebruik van mobiele apparaten, zijn podcasts inmiddels gemakkelijk te downloaden en te beluisteren. Waar en wanneer dan ook.

Een andere factor die bijdraagt aan de populariteit van podcasts, is het gebrek aan tijd van mensen. We zijn steeds drukker en nemen nauwelijks tijd om eens rustig te gaan zitten, een boek te lezen of zelfs tv kijken zonder afleiding. Mensen willen multitasken en zo veel mogelijk gedaan krijgen. Podcasts maken het gemakkelijk om te luisteren tijdens het dagelijks woon-werkverkeer, tijdens het sporten of bijvoorbeeld wanneer je klusjes in huis uitvoert.

Hoe podcasts marketing veranderen

De belangrijkste focus als het gaat om marketing is inhoud. ‘Content is king’ is een veel voorkomende uitdrukking die je hoort, en hoewel deze woorden inmiddels misschien een cliché zijn, is het niet minder waar. In een poging om zoveel mogelijk kwaliteits content te produceren, hebben veel bedrijven blogs opgezet waar ze regelmatig geschreven artikelen kunnen posten, maar met een podcast ontwikkelen zich nieuwe kansen.

Met podcasts is er geen directe behoefte aan een geschreven artikelen. Daarnaast, podcasts zijn eenvoudiger: bedrijven kunnen deze gebruiken om hoogwaardige, relevante content te plaatsen zonder dezelfde inspanning en vaardigheid die voor het schrijven  van content vereist is. Podcasts leveren inspiratie voor een gesprek, terwijl blogs eerder aanzetten tot denken.

Podcasts helpen ook om merkherkenning, autoriteit en vertrouwen bij consumenten op te bouwen. Met zoveel mensen die luisteren, bieden ze een geweldige mogelijkheid voor gesprekken met betrekking tot specifieke industrieën; en in deze context bouwen ze geloofwaardigheid op in de niche van de podcaster. Je leert het merk én de verhalen achter het merk echt kennen.

Hoe gebruik je die podcast in je marketingstrategie

Hoewel een podcast mogelijk niet geschikt is voor elke branche, kunnen de meeste niches enorm profiteren van het produceren van een podcast. Dit zijn in elk geval een aantal handvatten om podcasting te starten als onderdeel van je marketingstrategie:

Consequent relevante, informatieve inhoud van hoge kwaliteit creëren. Consumenten zijn meer geneigd om zich bezig te houden met inhoud die educatief, onderhoudend of anderszins relevant is voor hun interesses, maar het moet ook betrekking hebben op uw bedrijf en merk. Het genereren van content van hoge kwaliteit vergt behoorlijk wat planning, onderzoek en ontwikkeling, dus je zult je echt moeten verplichten om een ​​podcast-luisteraar voor te bereiden.

Host op een relevant platform. Er zijn veel podcast-platforms beschikbaar, maar je moet de meest relevante voor je branche vinden en de meeste consumenten die geïnteresseerd zijn in jouw niche. Het maakt niet uit of je de meest fantastische podcast in je bedrijf hebt als je publiek op een ander platform luistert. De AudioFabrique helpt bij het opzetten hiervan.

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een boodschap overgebracht met een lagere audiokwaliteit als minder geloofwaardig ontvangen wordt. Het is daarom belangrijk dat niet alleen de inhoud van uw podcast van een goede kwaliteit moet zijn. Ook het technisch gedeelte van de podcast dient van zeer goede kwaliteit te zijn.

Bij De AudoFabrique snappen we dat en hebben we een mooie set samengesteld waarmee op uw eigen vertrouwde locatie opnames gemaakt kunnen worden. Tijdens de opnames is er altijd een ervaren audiotechnicus aanwezig zodat u zich kunt focussen op de inhoud.

Podcasting wordt snel opgepakt binnen het bedrijfsleven en is inmiddels een populaire marketingstrategie, niet alleen vanwege de populariteit bij consumenten, maar ook omdat het zo eenvoudig is om podcasts te maken om toegankelijke inhoud voor uw doelgroep uit te zenden.

Bent u geïnteresseerd in het opnemen van een podcast? De AudioFabrique kan voor u het hele trajct van opname tot distributie van uw podcast verzorgen. Neem direct contact op!
De StemFabrique | Neumann TLM 103

De AudioFabrique maakt gebruik van cookies om deze website te analyseren, personaliseren en te verbeteren voor marketingdoeleinden.

 

Meer informatie of je instellingen aanpassen? Ga dan naar onze privacy policy.