aanleveren voor audio post

Aanleveren voor audio post is vanuit veruit de meest software waarmee je video’s edit een fluitje van een cent*. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat je werkt met Adobe Premiere én dat je voornemens bent om je audio door een externe partij op te laten poetsen tot een strakke mix, die met AVID Pro Tools werkt.

OMF of AAF exporteren, videootje erbij en klaar. Toch?

Helaas gaat het nog weleens mis en daarom schreef ik dit stappenplan. Zodat je zeker weet dat je audio engineer dankzij jou glimlachend aan je project begint.

  1. Picture Lock
  2. Ordenen
  3. Bewerkte Audio
  4. Muziek
  5. Exporteren
  6. Exporteren als OMF
  7. Exporteren als AAF
  8. Referentie Video

* Vanuit Final Cut Pro X heb je vooralsnog een externe plug-in nodig om je materiaal als AAF aan te leveren.

Picture lock

Lever materiaal pas aan als je edit daadwerkelijk op slot zit. Als er eenmaal begonnen is aan een mix en jij besluit toch nog versie ‘18.6.final.finalst’ aan te leveren want dat ene shot moest tóch op een andere plek en dat ene muziekje werkte misschien toch niet zoals gehoopt, levert dat een hoop extra werk op. Werk waar je in je begroting waarschijnlijk geen rekening mee hebt gehouden met alle gevolgen van dien.

Helemaal klaar? Dan kunnen we beginnen aan een volgende stap.

Ordenen

Eigenlijk is dit iets wat je jezelf als standaard werkwijze zou aan kunnen leren. Zo krijg je zelf namelijk ook meer overzicht in de projecten waarvan je toch besluit ze zelf te mixen. Deed je dit al? Dan kan je deze stap overslaan, je bent een baas!

In Premiere kun je verschillende soorten audiosporen aanmaken. Deze kun je ook een naam geven.* Zorg ervoor dat verschillende elementen gegroepeerd zijn op verschillende sporen. Er is niks vervelender dan dat je een hele sessie moet doorspitten om uit te vinden welke audio waar nou precies terecht is gekomen

  • Muziek
  • Sound FX
  • Ambience
  • Dialoog
  • Voice-over

Plaats de verschillende elementen die elkaar overlappen om en om op de track waarop ze horen. Dus bijvoorbeeld:

Tracks order premiere

Zeg nou zelf, dit is toch veel overzichtelijker werken?

* Om de tracknaam zichtbaar te krijgen dien je de tracks iets verder open te slepen. Dan kun je rechtsklikken op de naam en deze aanpassen.

Bewerkte audio

Hoewel het misschien verleidelijk is om alvast noise reduction of EQ te gebruiken, degene die jouw audio gaat mixen wordt daar niet gelukkig van. Immers, het beperkt vaker de mogelijkheden dan dat het iets oplevert. Kortom: onbewerkte audio is wat je aanlevert.

Toch een specifiek effect nodig? Lever dan de audio in bewerkte én onbewerkte versie aan. Dat biedt meer mogelijkheden voor degene die jouw audio gaat mixen. Zet deze audio dan ook weer op een apart spoor en geef een naam die duidelijk maakt dat het om bewerkte audio gaat.

Orden Processed

Muziek

Vaak wordt gebruik gemaakt van stock muziek. En in een eerder stadium nog een preview in MP3 formaat waar in de meeste gevallen een watermerk in voorkomt. Vervang deze muziek voor de versie die is aangekocht en probeer het gebruik van MP3’s te voorkomen in het materiaal dat je gaat aanleveren voor een mix.

Lastig? Overleg dan met je mixer of je de volledige versies in WAV separaat mag aanleveren zodat hij of zij deze er zelf onder kan leggen.

Let op: ook dit is vaak extra werk waar je in je begroting rekening mee moet hebben gehouden. Het beste kun je dus zo snel mogelijk de juiste muziek in het juiste formaat in je edit invoegen.

Exporteren

Nu alleen nog de mix. En daarom zal je alles zodanig moeten exporteren dat aan de andere kant van het internet een mooie mix gemaakt kan worden.

Dit kan op een aantal manieren in twee verschillende formaten: AAF en OMF.

AAF staat voor Advanced Authoring Format en is ontwikkeld door de Advanced Media Workflow Association om cross-platform en binnen verschillende software te werken. Dit is niet beperkt tot enkel audio.

Ditzelfde geldt overigens voor OMF: Open Media Framework.

AAF is een recenter formaat dat veel meer informatie bevat dan een OMF en heeft daarom tegenwoordig de voorkeur boven OMF.

Toch ga ik beide opties tot exporteren uitleggen. Laten we beginnen met OMF.

File –> Export –> OMF

OMF export settings

OMF Title: Geef hier de naam van je project in. Zelf begin ik met jaartal, maand, dag (dat zoekt makkelijker in de archieven) en dan de projectnaam en eventueel versienummer.

Sample Rate: Voor broadcast en film gebruiken we 48000KHz als sample rate.

Bits per Sample: Voor broadcast en film gebruiken we 24 bits per sample.

Files: Hier zijn 2 opties, 1: Embedd 2: Separate. In dit voorbeeld gebruiken we ‘Separate Audio’.

Met de optie ‘Embedd’ wordt uiteindelijk 1 bestand geëxporteerd waarin alle benodigde data opgenomen is. Dit is handig voor content met een korte lengte. Omdat OMF fysiek niet groter kan zijn dan 2Gb is het voor grotere projecten nodig om meerdere OMF’s te exporteren.

Wanneer je kiest voor de optie ‘Separate Audio’ wordt tevens een map audio aangemaakt waarin alle audiobestanden verzameld worden. Voordeel is dat je niet tegen de maximale bestandsgrootte van 2Gb aanloopt. Belangrijk is dan wel dat je zowel het OMF-bestand als de map ‘audio’ meestuurt. Dit lijkt logisch, maar in de praktijk wordt het nog wel eens vergeten.

Format: Ook hier weer twee opties die je kunt kiezen als je bij ‘Files’ kiest voor ‘Separate Audio’.

De eerste optie is ‘AIFF’. Het audioformaat dat gebruikt wordt op Apple Mac’s (Audio Interchange File Format).

De tweede optie is ‘Broadcast Wave’ (ook wel Broadcast Wave Format – BWF) dit is een formaat dat voortborduurt op het WAV-formaat, ontwikkeld, door Microsoft en IBM. Het grote voordeel van Broadcast Wave is dat er metadata toegevoegd kan worden zoals tijdcode en andere informatie uit bijvoorbeeld field recorders.

Om alle metadata intact te houden is het dus van belang dat je kiest voor ‘Broadcast Wave’.

Render: Wederom twee opties: 1: Copy Complete Audio Files, 2: Trim Audio Files.

In dit voorbeeld kiezen we voor de optie ‘Copy Complete Audio Files’, zodat we altijd beschikken over de gehele lengte audio én de metadata niet verloren gaat.

Regelmatig zie je in aanleverspecificaties ‘Trim Audio Files’ staan. Wanneer je deze optie selecteert kun je bij ‘Handle Frames’ een getal ingeven. De audiofiles worden dan gesneden op maat van de clip op je tijdlijn en aan de voor- en achterzijde wordt overlengte gelaten.

Handle Frames: Deze optie gebruik je dus wanneer je een OMF aanlevert met de optie ‘Trim Audio Files’. Afhankelijk van de specificaties vul je hier 75 frames of meer in. In het geval van een video in 25 frames betekent dat de audiofile aan de voor- en achterzijde nog 3 seconden extra audio heeft. Dat geeft in een audio post proces de ruimte om een nettere overgang te creëren of in het geval van processing meer informatie dan slechts de gebruikte clip.

Include Pan: Wanneer er heel specifiek ‘panning’ gebruikt is en je wilt dat deze exact zo wordt overgenomen, schakel je ‘Include Pan’ in. Geef dit ook altijd even aan bij de overdracht van de bestanden.

Na de export van een OMF dien je nog een referentievideo te exporteren.

File –> Export –> AAF

AAF export settings

Mixdown video: Het grote voordeel van een AAF waarvan deze optie is ingeschakeld, is dat er samen met de audio direct een MXF geëxporteerd wordt. Deze MXF is direct compatible met Pro Tools (iets wat een MP4 in H264 niet is). Het enige nadeel is het grotere bestand. Maar bij FTP-toegang en een snelle internetverbinding moet dat geen enkel probleem zijn.

Breakout tot Mono: Het importeren van multi-channel OMF of AAF wordt door Pro Tools helaas niet ondersteund. Door ‘Break out to Mono’ in te schakelen worden alle multi-channelkanalen geëxporteerd als monokanalen.

De optie ‘Render audio clip effects’ zorgt ervoor dat eventuele clip effecten gerenderd worden en meegestuurd met de AAF. Eerder gaf ik al aan dat je altijd een clip zonder processing meestuurt. Je kunt deze stap aan het begin dus eventueel overslaan en dan ‘Include clip copies without effects’ inschakelen. Ook hier is het van belang dat je dit aangeeft bij de overdracht van de data zodat je mix engineer met deze specifieke effectwensen aan de slag kan gaan.

In veruit de meeste gevallen gebruik je deze opties helemaal niet en is alleen ‘Enable’ aangevinkt.

Sample Rate: Voor broadcast en film gebruiken we 48000KHz als samplerate.

Bits per Sample: Voor broadcast en film gebruiken we 24 bits per sample.

Files: Hier zijn 2 opties, 1: Embedd 2: Separate. In dit voorbeeld gebruiken we ‘Separate Audio’.

Preserve media directory name: Wanneer je deze optie gebruikt worden alle files weggeschreven in de folderstructuur die je voor je project hebt aangehouden. Heb je bijvoorbeeld gebruik gemaakt van mappen als ‘Muziek’, ‘Effecten’ en ‘Footage’, dan wordt de audio ook in dezelfde mappen weggeschreven. Wederom een manier van overzichtelijk werken.

Format: Ook hier weer twee opties die je kunt kiezen als je bij ‘Files’ kiest voor ‘Separate Audio’

De eerste optie is ‘AIFF’. Het audioformaat dat gebruikt wordt op Apple Mac’s (Audio Interchange File Format).

De tweede optie is ‘Broadcast Wave’ (ook wel Broadcast Wave Format – BWF) dit is een formaat dat voortborduurt op het WAV-formaat, ontwikkeld door Microsoft en IBM. Het grote voordeel van Broadcast Wave is dat er metadata toegevoegd kan worden, zoals tijdcode en andere informatie uit bijvoorbeeld field recorders.

Om alle metadata intact te houden is het dus van belang dat je kiest voor ‘Broadcast Wave’.

Render: Wederom twee opties: 1: Copy Complete Audio Files, 2: Trim Audio Files.

In dit voorbeeld kiezen we voor de optie ‘Copy Complete Audio Files’, zodat we altijd beschikken over de gehele lengte audio én de metadata niet verloren gaat.

Regelmatig zie je in aanleverspecificaties ‘Trim Audio Files’ staan. Wanneer je deze optie selecteert kun je bij ‘Handle Frames’ een getal ingeven. De audiofiles worden dan gesneden op maat van de clip op je tijdlijn en aan de voor- en achterzijde wordt overlengte gelaten.

Handle Frames: Deze optie gebruik je dus wanneer je een AAF aanlevert met de optie ‘Trim Audio Files’. Afhankelijk van de specificaties vul je hier 75 frames of meer in. In het geval van een video in 25 frames betekent dat de audiofile aan de voor- en achterzijde nog 3 seconden extra audio heeft. Dat geeft in een audio post proces de ruimte om een nettere overgang te creëren of in het geval van processing meer informatie dan slechts de gebruikte clip.

Zoals al eerder gemeld: AAF bevat veel meer informatie dan OMF en heeft als voordeel dat je geen aparte video hoeft te exporteren aangezien Premiere dat direct doet bij een export in AAF. Nadeel hiervan is dat je wel veel meer data moet versturen omdat het MXF-bestand vele malen groter is.

Referentie video

De video die je als referentie meestuurt dient aan een aantal specifieke eisen te voldoen.

Voor de snelheid van het verzenden is de eerdergenoemde H264 codec heel fijn. Echter, om frame accuraat te werken is deze codec niet geschikt. Een DNxHD- of ProRes-formaat is dan gewenst. Overleg dus altijd even wat de mogelijkheden zijn. Tegenwoordig zijn er legio opties om grote bestanden te versturen. Mijn voorkeur blijft toch nog steeds FTP omdat je dan niet afhankelijk bent van een systeem van een derde partij en dat in de meeste gevallen sneller is dan een transferservice gebruiken.

Kortom: een MP4 in H264 kan, maar is niet wenselijk en dient dus altijd door de ontvangende partij geconverteerd te worden naar DNxHD of ProRes.

Wanneer je een OMF aanlevert en je wilt direct ook de video in het juiste formaat aanleveren, gebruik dan de instellingen zoals hieronder te zien zijn.

Video Settings DNxHD
Audio Settings DNxHD

Download hier de juiste codec’s mocht je daar nog niet over beschikken.

De resolutie hoeft niet hoger dan 1920×1080 te zijn. Dat bewaar je voor het eindresultaat.

Heb je materiaal dat opnieuw ingesproken moet worden? Lever dan nooit in een lagere resolutie dan maximaal SD aan. Anders wordt het lastig oordelen of het lip sync is.

Zo: je bent er. Je hebt je OMF of AAF en reference video. Tijd om het te versturen en dankzij dit stappenplan is ook de mixer gelukkig!

Wil je jouw audio ook laten mixen? Ambisonic, 5.1, stereo of binaural audio? U kunt bij ons terecht voor de audionabewerking, mix en sounddesign voor Cinematic VR,  corporate, documentaires, online en TV. Opnames niet goed gelukt? Restauratie nodig? De AudioFabrique lost het op! Neem direct contact op!

Onze aanleverspecificaties? Die vind je hier.

Krijg je een melding van je mixer over ‘missing files’? Lees dit bericht!

Missing Files - Pro Tools

De AudioFabrique maakt gebruik van cookies om deze website te analyseren, personaliseren en te verbeteren voor marketingdoeleinden.

 

Meer informatie of je instellingen aanpassen? Ga dan naar onze privacy policy.