8 manieren om uw podcast te promoten op social media
Het aantal luisteraars van podcasts is enorm gegroeid. Als gevolg daarvan investeren veel bedrijven in het opzetten en onderhouden van een podcast.
Gerelateerd: Een podcast als marketingtool inzetten
Een podcast-kanaal is een geweldige manier om uw netwerk op te bouwen. Het helpt de zichtbaarheid, geloofwaardigheid en respect voor uw merk of bedrijf te vergroten in de branche waarin u zich bevindt.
Hier volgen 8 tips om uw podcast te promoten op social media.
1. Promotie van sociale media
Zoals u weet vormen sociale media een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven. Via het internet blijven we op de hoogte van nieuws, producten, entertainment en evenementen. Kortom, we zijn 24/7 met elkaar verbonden. Het promoten van je nieuwe podcast op sociale media is niet zo moeilijk. Als je weet waar je moet beginnen. Een planning maakt en je daaraan houdt.
2. Deel updates van afleveringen
Een nieuwe aflevering onine? Deel een update via uw sociale media kanalen. Met deze update kunt u luisteraars laten weten dat er een nieuwe aflevering online staat. Voeg altijd de link naar de aflevering toe aan de update. Op deze manier is het gemakkelijk voor de luisteraar om direct naar de aflevering te gaan.
3. Zet de aflevering vast op je socials
Deelt u de aflevering op Facebook of Twitter? Zet deze dan vast aan de bovenzijde van uw tijdlijn. Zo genereer je meer zichtbaarheid voor de meest recente aflevering van je podcast. Het vastgezette bericht wordt boven aan uw pagina weergegeven en wordt niet verplaatst, ook al deelt u regelmatig updates. Dit zorgt ervoor dat uw uw meest recente aflevering van uw podcast het eerste is dat een bezoeker te zien krijgt wanneer ze uw sociale kanalen openen.
4. Maak unieke afbeeldingen
De meeste van onze feeds voor sociale media zijn gevuld met afbeeldingen of video’s. Maak een unieke afbeelding met de link naar uw nieuwste aflevering. Zo zorgt u een grotere interactie met het bericht dan wanneer u standaard tekst gebruikt. Maak een in het oog springende afbeelding die de aandacht op uw pagina vestigt. Dit helpt om meer luisteraars te genereren. De afbeelding kan variëren. Het kan een foto zijn van een gastspreker, een afbeelding passend bij het thema van de podcast, of een belangrijk citaat uit de podcast.
5. Tease je publiek
Deel 24 uur van te voren alvast een teaser van de komende aflevering. Deel leuke feiten of interessante details over het gesprek of inhoud van je podcast in een korte audio of videoclip ter promotie. Door dit soort teasers te delen kijken luisteraars nog meer uit naar de nieuwe podcast.
6. Delen, delen en nog eens delen
Het delen van updates op uw sociale media kanalen is van cruciaal belang. Vergeet niet dat iedereen is verbonden via een social media kanaal. Er stroomt zoveel inhoud door de sociale feed. Hierdor betstaat de kans dat je update raakt ondergesneeuwd door alle ander updates. Als u meerdere keren per dag of een paar keer per week deelt, vergroot u de kans dat uw bericht door uw volgers wordt bekeken.
7. Gebruik ‘stories’ in uw voordeel
Sinds de lancering van de ‘stories’ functie van Snapchat kregen we een nieuwe kijkje achter de schermen bij beroemdheden of tv-shows. Instagram en Facebook hebben nu zo’n zelfde functie. Een ideale tool die gebruikt kan worden om volgers real-time updates te geven. Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij het maken van een nieuwe podcast aflevering.
8. Een podcast lanceren
Wanneer je een podcast start is het verstandig om twee of drie extra afleveringen op te nemen. Je wil je luisteraars namelijk een voorproefje geven van waar je toekomstige afleveringen over gaan. Welke onderwerpen er bijvoorbeeld aan bod komen. Als je na je eerste lancering een aantal afleveringen beschikbaar hebt, kunnen luisteraars direct meer van je beluisteren. Door meerdere afleveringen voor de lanceringsdatum op te nemen, helpt dit ook om te meten of je eerste aflevering een succes was. Wanneer mensen naar de andere afleveringen blijven luisteren, krijg je een beter idee van hoe groot je publiek is.